luni, 17 octombrie 2011

My name is Khan...

Film indian?!! My name is Khan?! Si indian pe deasupra...astia mai mult canta si danseaza in filmele lor, mi-am zis. Nu sunt fana a filmelor indiene. Mi-a fost recomandat "merita vazut". Hm...ok, hai ca persoana care mi l-a recomandat e de incredere, daca zice ca merita pai asa e. Si uite asa, aseara, mi-am facut timp sa il vad.
De fapt titlul se aude de-a lungul filmului de mai multe ori, insa e completat si te pune pe ganduri: My name is Khan and I am not a terorist.
Filmul este despre discriminare si despre efectul ei. Despre cum au fost discriminati musulmanii dupa 11 septembrie, insa coboara la nivel de individ, se axeaza pe o familie anume. Ura si discriminarea inving pana si o prietenie. 
Trebuie sa il vedeti pentru a intelege de ce mi-a placut. Mi s-a parut ca imbina foarte multe sentimente: ura, discriminare, incredere, tradare, prietenie, dragoste ,speranta, inocenta, vointa, umanism,etc. E despre a vedea dincolo de aparente si sloganuri. E despre a merge mai departe chiar si cand nu ai sperante sau esti mai putin dotat decat ceilalti, fiecare merita sa traiasca.
Au fost cateva faze in film care m-au facut sa ma gandesc la viata noastra. La ce a aparut in presa in ultimul timp, ma gandesc ca  paralela la Numele meu e Khan si nu sunt terorist, la noi e Sunt roman, dar nu sunt tigan. As extinde la Numele meu e C si sunt om. De exemplu daca la un moment era o campanie impotriva tiganilor si noi incercam sa spunem ca tigan nu e acelasi lucru cu roman, mai nou la francezi se face misto de romani.  De aici si extinderea mea.
Dar, lasand la o parte nationalismul (caci asta ar rezulta din ideea de mai sus), e clar ca cei care au "vazut" dincolo de sabloane au ajuns mult mai departe: de la cel caruia nu i-a mai placut pestera, pana la cel care a vrut sa zboare ca pasarile folosind un aparat mai greu ca aerul si pana la cel care va mai inventa ceva.
Acum, fiecare e liber sa poarte ochelari de cal sau sa ii dea jos. Si continuu cu vorbele lui Steve Jobs:
"Nu-ti pierde viata traind-o asa cum vor altii"!

Un comentariu:

  1. nu am vazut filmul dar, din descrierea ta, pot sa-ti spun ca inteleg perfect cum se simte protagonistul: discriminarea este o bestie tare urata...

    RăspundețiȘtergere