joi, 21 iulie 2011

Djuvara si o altfel de istorie

Nu stiu daca ai citit ceva de Neagu Djuvara. Nu imi amintesc ce m-a determinat sa cumpar "O scurta istorie a romanilor povestita celor tineri". E una din cartile care mi-au placut...e istorie povestita si explicata.
Acum, nu stiu cum au fost orele tale de istorie, dar ale mele reprezentau o insiruire de ani si actiuni. Nimic interesant, doar toceala si cam atat. Adica din tot ce am invatat intelegeam ca romanii isi doreau sa fie uniti, dar ceva ii impiedica. Ma gandeam, ca daca toti isi doresc acelasi lucru de ce nu a fost posibil mai devreme?!!!  Well...citind cartile lui Djuvara am descoperit ca nu a fost chiar asa cum credeam eu.
 Cred ca am fost naiva. Daca fiecare se uita la grupul cu care munceste sau cel de prieteni poate vedea ca uneori e foarte greu sa convingi oamenii sa lucreze pentru un obiectiv comun.
Astfel istoria prezentata la scoala a fost doar o insiruire de date...nici un sentiment...deci cine suntem? Cred ca avea dreptate cine spunea ca daca prezinti moartea unui om se considera o tragedie, dar cand se vorbeste de moartea a mai multor oameni atunci nu e decat o cifra si simpla istorie.

Acum cateva luni am fost la muzeul de istorie si am vazut coloana cu razboiul dintre daci si romani. Ce pacat! Atatea informatii pastrate dar noi nu ne-am deranjat sa le prezentam mai detaliat in manuale.(cel putin nu in cele de acum 10 ani).

Am sa revin, deoarece cartea care o citesc acum e super interesanta. "Insemnarile lui Georges Milesco. Roman autobiografic" - Djuvara Merita citita. E ca si cum cineva drag ti-ar povesti ce i s-a intamplat.


3 comentarii:

  1. Da, e o carte foarte interesanta si usor citibila. Am observat persoane care cumpara maculatura straina fantastica pe sume > 1 mil(gen Harry Potter & co) dar nu stiu cine e si ce scrie romanul Neagu Dj.Ce sa-i faci? Educatie si comportament consumatorist care desi pune accent pe personalizare conduce doar la depersonalizarea individului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu cred ca trebuie facuta prea multa referire la manualele scolare deoarece metodologia educativa era din perioada comunista, ceea ce inseamna ca istoria avea mult continut ideologic si propagandist si era mai putin orientata pe relevarea corecta si obiectiva a realitatii.
    Perioada capitalista in care traim nu mai pune accent pe lucruri de genul asta , totul se reduce la Resurse & Consum. Ca la animale?

    RăspundețiȘtergere
  3. Ziceam asta pentru ca mi-am amintit de Dubrovnik. Ghidul ne-a povestit de ocupatia otomana si de pretul sangelui. Adica erau luati copii si dati turcilor, acestia ulterior deveneau ieniceri. Mi s-a parut o chestie interesanta ca omul respectiv a precizat asta. Si noi am patit acelasi lucru...dar cine isi mai aminteste...si multe alte sacrifii umane.
    Citeam acum cateva saptamani despre experimentul Pitesti.
    Daca nu stii ce lucruri rele ti s-au intamplat ca stat cat de motivat esti sa te aperi? Dar cetatenii tai? La asta ma gandeam.

    RăspundețiȘtergere