marți, 15 iulie 2014

CFR

Avem o vorba...nu trebuie sa reinventam roata cand altii au descoperit-o deja. Cam asa e si la CFR.
Dar sa povestim. Am calatorit de cateva ori cu trenul in Elvetia, Barcelona, Londra si Olanda. Cand vad un lucru bun sau ceva ce imi sporeste comfortul automat ma gandesc daca nu merge implementat si in Romania. Cam cat ne-ar costa?! Acum nu va ganditi ca mi-as inchipui cum un TGV ar circula printre colinele moldovene...mai ales la banii nostri...incerc ceva mai realist.
Elvetia.. un drum cu trenul din Zurich pana la Basel. Atunci am auzit ca trebuie sa iau un interegio. Imagineaza-ti, un om intr-o tara straina (era cam al 5-6 drum in afara). Stiam ca la o anumita ora trebuia sa il iau din Zurich si la o alta ora o sa ajung in Basel. Si care era problema????! Well...cu experienta mea de acasa...trenurile ajung rar la ora care trebuie, m-am gandit ca o sa ratez statia unde trebuie sa cobor. A fost un drum de vis...un tren silentios si curat, statii anuntate cu 5 minute inainte de oprire, aer conditionat in tren. Era cam prin 2010, ca sa intelegeti de ce ma bucuram de aerul conditionat. Si bonus...trenul l-am luat din aeroport!!!! Daca nu vi se pare ca e bonus, faceti un drum pana la Otopeni cu trenul din Gara de Nord...in 2014.
Barcelona...trenul merge si subteran. Tin minte ca il luasem din suburbii si am ajuns pana in centru langa o statie de metrou. Ok... ei sunt cunoscuti pentru reteaua lor buna. Acum ca sa extind putin, in statiile de autobuz erau afisaje electronice care anuntau in cate minute soseste autobuzul. Oho...ce bune ar fi si la noi!!! Dar nici panselutele puse toamna nu ne strica...si mergand si admirandu-le facem piciorul frumos!!!
Londra...cel mai lung drum ever...aeroport Luton...shuttle, tren, metrou, tren pana in Kent si taxi. Ce mi-a ramas in minte? La tren se intra cu bilete ca la metrou la noi. Cand ajungeai la destinatie treceai iar biletul prin acel dispozitiv, ca sa poti iesi din statie. In plus mai era si control in tren...dar viteza trenului era net superioara fata de cele de aici...aveai senzatia ca porneste o masina de formula 1. Astea sunt impresiile mele de atunci. (prin 2009?!!!) Deci nu se mergea cu nasul. Si inca ceva...legatura dintre tren si metrou...parca urcam o scara rulanta de la statia de tren pana la cea de metrou (sper ca nu ma inseala memoria). Zic asta pentru ca ne-ar place sa avem casa pe langa oras dar si sa ajungem foarte repede sau intr-un timp rezonabil la serviciu.
Amsterdam...civilizat...oricand gasesti un tren de care ai nevoie. Daca luai bilete de la masinile automate era mai ieftin decat la casierie. Daca luai bilete pe abonamentul cuiva atunci biletul era cu 50% mai ieftin fara a-l costa ceva pe cel cu abonamentul. Se anunta clar unde se gareaza trenul, in ce directie pleaca, de la ce peron, ce statii are, etc.
Si ne intoarcem la CFR.
- De ceva timp sunt niste trenuri mai curate,
- de mai de mult poti sa cumperi bilete online (se mai pot imbunatati in zona asta),
- daca iti schimba locul din cauza schimbarii configuratiei trenului (adica posibil sa nu mai existe), primesti un e-mail cu noul loc
- de ceva timp stii in ce vagon esti, pentru ca e afisat pe un dispozitiv electronic;
- mecanicii de tren te saluta la urcare si anunta statiile trenului.
- Cu cateva minute inainte de a ajunge in statie, anunta statia si timpul de stationare. Unii sunt mai emotivi...insa macar stii unde cobori.
- de putin timp primesti SMS cu id-ul biletului cumparat
- de putin timp poti sa cumperi bilete online cu 12 ore inainte de plecarea trenului ( si nu 24 de ore)
Si mai e loc de imbunatatire:
- daca va plangeti ca se merge cu nasul, pai adoptati alt sistem ( cam greu acum, insa nu imposibil)
- ce tara frumoasa avem si ce frumos putem face noi turism!!!!....no sa ne gandim...is un strain care circula in Romania cu trenul....Nu imi imaginez ca o sa circule strainul cu personalul, dar macar in cele cateva interegio se pot anunta statiile si in engleza.
- aerul conditionat functioneaza doar in anumite vagoane
- trenul sa fie mai curat...desi daca te uiti si la ce specimene nespalate se urca...cam intelegi. Nu e o scuza totusi. Pana la urma vor trebui campanii de educare ca aceea cu Vaca de la metrou. 

Si daca o sa ziceti ca nu se poate ca bla bla bla...ati observat cum controlorul da "Buna ziua", cere biletul si apoi spune "Multumesc". Credeti ca pentru acest comportament s-au investit bani multi?!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu